سفارش تبلیغ

گروهی از مسلمانان گمان می‏کنند تدبّر در قرآن مجاز نیست مگربرای کسانی که
بهره فراوانی از علم دارند و در این پندار خود به‏روایاتی استشهاد می‏کنند
که مردم را از تفسیر به رأی قرآن باز می‏دارد.ولی این پندار کاملاً غیر
منطقی است، زیرا خدا به کتاب و مخلوقات‏خود آگاهتر است که آنها را به تدبّر
در قرآن امر کرده و حتّی می‏توان‏گفت قرآن هر انسانی را در هر زمان و
مکانی مخاطب قرار می‏دهد.

خداوند درباره کتابش می‏فرماید:

)هذَا بَیَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدیً وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِینَ).

"این برای مردم دلیلی روشن و برای پرهیزکاران راهنما و اندرزی است."

و
آیا ممکن است خداوند بیان روشنی را برای همه مردم بفرستدوسپس آنها را از
فهم یا تدبّر در آن باز دارد؟ بنابراین فایده بیان روشن(قرآن) چیست؟

خطاب
قرآن همه مردم را در بر می‏گیرد و با "ای مردم" یا "ای‏مؤمنان" یا "ای
کسانی که ایمان آوردید" قرین است و مفهوم آن این‏است که خداوند می‏خواهد
آنها به سخنش گوش فرا دهند و آن رادرک کنند و بر این اساس آیا می‏توانیم
چنین بپنداریم که تدبّر در آن‏جایز نیست؟ نمی‏توان گفت روایات از تدبری نهی
می‏کنند که‏خداوند آن را لازم شمرده است، بلکه منطقی‏تر آن است که
بگوییم‏روایات از چیزی نهی کرده‏اند و آیات قرآنی به چیز دیگری
فرمان‏می‏دهند یا آن که روایات حدود تدبّر را روشن می‏سازند، حدودی
که‏نباید پا را از آن فراتر نهاد.

روایات از چه چیزی نهی می‏کنند؟

ادامه مطلب



برچسب ها : پژوهش های قرآنی,

» مطلب بعدی : انواع مرگ در قرآن
» مطلب قبلی : هفت سین قرآنی

پیامهای عمومی ارسال شده

+
سلام فیش یکی از دانش پژوه موسسه امام خمینی از کلاس تفسیر حضرت آیت الله فیاضی (تفسیر کشاف )را در وبلاگ http://quran.parsiblog.comبخوانید.

آمار بازید

بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 9498
کل مطالب: 12

تبلیغات

ADS

آرشیو

مهر 91

خبرنامه


 

لوگوی ما

پروفایل مدیریت

نام مدیریت : مرتضی جعفری

توضیحات : این حقیر مرتضی جعفری دانش پژوه رشته تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی هستم. پایه هشتم حوزه هستم
تعداد : 3
ایمیل مدیریت : مرتضی جعفری


ویرایش

موسیقی

امکانات